Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Eskilstuna 2010 44,7
1 Eskilstuna 2011 36,9
2 Eskilstuna 2012 46,3
3 Eskilstuna 2013 45,8
4 Eskilstuna 2014 48,3
5 Eskilstuna 2015 54,9
6 Eskilstuna 2016 62,4
7 Eskilstuna 2017 82,1
8 Eskilstuna 2018 87,7
9 Eskilstuna 2019 95,7
10 Eskilstuna 2020 91,2
11 Eskilstuna 2021 91,9
12 Eskilstuna 2022 92,1
13 Eskilstuna 2023 100,0
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28