Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Eskilstuna

2010

44,7

1

Eskilstuna

2011

36,9

2

Eskilstuna

2012

46,3

3

Eskilstuna

2013

45,8

4

Eskilstuna

2014

48,3

5

Eskilstuna

2015

54,9

6

Eskilstuna

2016

62,4

7

Eskilstuna

2017

82,1

8

Eskilstuna

2018

87,7

9

Eskilstuna

2019

95,7

10

Eskilstuna

2020

91,2

11

Eskilstuna

2021

91,9

12

Eskilstuna

2022

92,1

13

Eskilstuna

2023

100,0

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03