Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 |
Dals-Ed |
2010 |
0,0 |
1 |
Dals-Ed |
2011 |
3,0 |
2 |
Dals-Ed |
2012 |
2,7 |
3 |
Dals-Ed |
2013 |
2,9 |
4 |
Dals-Ed |
2014 |
2,7 |
5 |
Dals-Ed |
2015 |
5,0 |
6 |
Dals-Ed |
2016 |
4,9 |
7 |
Dals-Ed |
2017 |
4,9 |
8 |
Dals-Ed |
2018 |
39,6 |
9 |
Dals-Ed |
2019 |
68,2 |
10 |
Dals-Ed |
2020 |
66,7 |
11 |
Dals-Ed |
2021 |
80,0 |
12 |
Dals-Ed |
2022 |
81,3 |
13 |
Dals-Ed |
2023 |
67,3 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.