Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Dals-Ed

2010

0,0

1

Dals-Ed

2011

3,0

2

Dals-Ed

2012

2,7

3

Dals-Ed

2013

2,9

4

Dals-Ed

2014

2,7

5

Dals-Ed

2015

5,0

6

Dals-Ed

2016

4,9

7

Dals-Ed

2017

4,9

8

Dals-Ed

2018

39,6

9

Dals-Ed

2019

68,2

10

Dals-Ed

2020

66,7

11

Dals-Ed

2021

80,0

12

Dals-Ed

2022

81,3

13

Dals-Ed

2023

67,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03