Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Dals-Ed | 2010 | 0,0 |
1 | Dals-Ed | 2011 | 3,0 |
2 | Dals-Ed | 2012 | 2,7 |
3 | Dals-Ed | 2013 | 2,9 |
4 | Dals-Ed | 2014 | 2,7 |
5 | Dals-Ed | 2015 | 5,0 |
6 | Dals-Ed | 2016 | 4,9 |
7 | Dals-Ed | 2017 | 4,9 |
8 | Dals-Ed | 2018 | 39,6 |
9 | Dals-Ed | 2019 | 68,2 |
10 | Dals-Ed | 2020 | 66,7 |
11 | Dals-Ed | 2021 | 80,0 |
12 | Dals-Ed | 2022 | 81,3 |
13 | Dals-Ed | 2023 | 67,3 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.