Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Dals-Ed 2010 0,0
1 Dals-Ed 2011 3,0
2 Dals-Ed 2012 2,7
3 Dals-Ed 2013 2,9
4 Dals-Ed 2014 2,7
5 Dals-Ed 2015 5,0
6 Dals-Ed 2016 4,9
7 Dals-Ed 2017 4,9
8 Dals-Ed 2018 39,6
9 Dals-Ed 2019 68,2
10 Dals-Ed 2020 66,7
11 Dals-Ed 2021 80,0
12 Dals-Ed 2022 81,3
13 Dals-Ed 2023 67,3
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28