Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Botkyrka

2010

31,2

1

Botkyrka

2011

37,3

2

Botkyrka

2012

53,6

3

Botkyrka

2013

87,8

4

Botkyrka

2014

87,9

5

Botkyrka

2015

88,9

6

Botkyrka

2016

89,0

7

Botkyrka

2017

89,3

8

Botkyrka

2018

86,1

9

Botkyrka

2019

87,0

10

Botkyrka

2020

87,9

11

Botkyrka

2021

84,6

12

Botkyrka

2022

91,7

13

Botkyrka

2023

90,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03