Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Bengtsfors

2010

8,3

1

Bengtsfors

2011

20,0

2

Bengtsfors

2012

22,4

3

Bengtsfors

2013

18,8

4

Bengtsfors

2014

18,0

5

Bengtsfors

2015

7,8

6

Bengtsfors

2016

7,1

7

Bengtsfors

2017

6,1

8

Bengtsfors

2018

33,8

9

Bengtsfors

2019

46,8

10

Bengtsfors

2020

46,9

11

Bengtsfors

2021

46,8

12

Bengtsfors

2022

46,9

13

Bengtsfors

2023

50,0

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03