Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Alingsås

2010

37,1

1

Alingsås

2011

25,4

2

Alingsås

2012

28,7

3

Alingsås

2013

22,5

4

Alingsås

2015

20,6

5

Alingsås

2016

20,0

6

Alingsås

2017

20,9

7

Alingsås

2018

29,0

8

Alingsås

2019

31,5

9

Alingsås

2020

32,0

10

Alingsås

2021

34,9

11

Alingsås

2022

32,7

12

Alingsås

2023

39,4

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03