Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Öckerö

2010

11,1

1

Öckerö

2011

12,5

2

Öckerö

2012

9,1

3

Öckerö

2013

56,1

4

Öckerö

2015

56,4

5

Öckerö

2016

52,6

6

Öckerö

2017

53,3

7

Öckerö

2018

84,3

8

Öckerö

2019

90,0

9

Öckerö

2020

76,9

10

Öckerö

2021

80,0

11

Öckerö

2022

83,3

12

Öckerö

2023

83,3

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-09-03