Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala personbilar

Indikator K. V.B1.C. 1

Procentuell andel personbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Åtvidaberg 2010 7,7
1 Åtvidaberg 2011 6,9
2 Åtvidaberg 2012 23,3
3 Åtvidaberg 2013 33,3
4 Åtvidaberg 2015 39,6
5 Åtvidaberg 2016 37,0
6 Åtvidaberg 2017 40,4
7 Åtvidaberg 2018 52,7
8 Åtvidaberg 2019 54,2
9 Åtvidaberg 2020 59,2
10 Åtvidaberg 2021 60,9
11 Åtvidaberg 2022 83,3
12 Åtvidaberg 2023 81,8
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Uppdaterad: 2024-11-28