Andel fossiloberoende kommunala personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (%) |
---|---|---|---|
0 | Åmål | 2010 | 24,6 |
1 | Åmål | 2011 | 16,7 |
2 | Åmål | 2012 | 15,3 |
3 | Åmål | 2013 | 14,5 |
4 | Åmål | 2014 | 12,9 |
5 | Åmål | 2015 | 8,7 |
6 | Åmål | 2016 | 4,3 |
7 | Åmål | 2017 | 7,0 |
8 | Åmål | 2018 | 19,5 |
9 | Åmål | 2019 | 18,7 |
10 | Åmål | 2020 | 20,5 |
11 | Åmål | 2021 | 23,4 |
12 | Åmål | 2022 | 29,5 |
13 | Åmål | 2023 | 31,3 |
Kommentar
Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de personbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende. Detta värde kan jämföras med den procentuella andelen fossiloberoende personbilar i Sverige som visas i indikator B1C.
Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.
Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.