Gå direkt till sidans innehåll

Andel fossiloberoende kommunala lätta lastbilar

Indikator K. V.B1.C. 2

Procentuell andel lätta lastbilar i kommunal verksamhet som kan drivas förnybart

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ljungby 2010 1,8
1 Ljungby 2011 1,5
2 Ljungby 2012 8,5
3 Ljungby 2013 8,1
4 Ljungby 2014 10,1
5 Ljungby 2015 14,1
6 Ljungby 2016 15,2
7 Ljungby 2017 16,8
8 Ljungby 2018 20,8
9 Ljungby 2019 37,3
10 Ljungby 2020 70,2
11 Ljungby 2021 79,6
12 Ljungby 2022 82,2
13 Ljungby 2023 85,0
Datakälla: Miljöfordon Sverige: Miljöfordonsdiagnos

Kommentar

Värdet för riket som helhet motsvarar den procentuella andelen av de lätta lastbilar som används i alla 290 kommuners verksamhet som är fossiloberoende.

Läs mer om dessa data hos Miljöfordonsdiagnos.

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Uppdaterad: 2024-11-28