Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel tjänsteresor med gång eller cykel

Procentuell andel av de kommunanställdas tjänsteresor som sker med gång eller cykel
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Linköping  63,0 2023
Lund  47,0 2017
Växjö  46,0 2023
Ängelholm  43,0 2022
Örebro  40,0 2022
Arvika  38,0 2023
Varberg  32,0 2022
Ockelbo  31,0 2023
Skurup  31,0 2022
Katrineholm  30,0 2022
Eskilstuna  28,0 2023
Nynäshamn  21,6 2023
Boden  21,0 2022
Enköping  20,0 2022
Karlstad  20,0 2023
Gävle  19,5 2017
Mölndal  19,0 2022
Kristianstad  18,6 2023
Piteå  15,0 2022
Trollhättan  15,0 2023
Tranås  13,0 2023
Håbo  12,0 2023
Botkyrka  12,0 2022
Västerås  11,0 2023
Borlänge  10,0 2022
Hässleholm  10,0 2022
Jönköping  10,0 2023
Lerum  10,0 2022
Klippan  10,0 2023
Mellerud  10,0 2022
Simrishamn  9,0 2023
Värmdö  8,0 2023
Västervik  8,0 2022
Torsås  7,0 2023
Järfälla  6,0 2023
Danderyd  6,0 2023
Lidköping  5,4 2022
Karlskoga  5,0 2022
Huddinge  5,0 2023
Vaggeryd  5,0 2022
Gotland  4,0 2023
Sandviken  4,0 2022
Eksjö  3,0 2023
Karlskrona  3,0 2017
Tyresö  3,0 2022
Upplands Väsby  3,0 2023
Ale  1,7 2022
Trosa  1,0 2023
Härjedalen  0,0 2023
Ånge  0,0 2014
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Indikator K.V.B3.L.2.1
Uppdaterad: 2023-11-19