Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel tjänsteresor med bil

Procentuell andel av de kommunanställdas tjänsteresor som sker med bil
Kommun Senaste värdet (%) Datum
Trosa  99,0 2023
Karlskoga  95,0 2022
Eksjö  90,0 2023
Torsås  90,0 2023
Vaggeryd  90,0 2022
Hässleholm  88,0 2022
Ånge  86,0 2014
Borlänge  85,0 2022
Klippan  85,0 2023
Timrå  83,0 2022
Piteå  81,0 2022
Sigtuna  80,0 2022
Lerum  80,0 2022
Enköping  80,0 2022
Lidköping  79,0 2022
Tranås  78,0 2023
Västervik  77,0 2022
Jönköping  75,0 2023
Härjedalen  75,0 2023
Kristianstad  72,5 2023
Värmdö  71,0 2023
Sandviken  70,0 2022
Järfälla  70,0 2023
Ockelbo  69,0 2023
Boden  68,0 2022
Simrishamn  67,0 2023
Västerås  63,0 2023
Ale  62,8 2022
Eskilstuna  61,0 2023
Mellerud  60,0 2022
Katrineholm  60,0 2022
Karlskrona  59,0 2017
Mölndal  59,0 2022
Härnösand  59,0 2023
Botkyrka  58,0 2022
Gävle  57,1 2017
Varberg  57,0 2022
Trollhättan  57,0 2023
Tyresö  56,0 2022
Upplands Väsby  56,0 2023
Danderyd  56,0 2023
Örebro  51,0 2022
Skurup  49,4 2022
Nynäshamn  49,1 2023
Växjö  49,0 2023
Ängelholm  48,0 2022
Huddinge  48,0 2023
Håbo  48,0 2023
Arvika  44,0 2023
Gotland  44,0 2023
Karlstad  40,0 2023
Lund  37,0 2017
Linköping  29,0 2023
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Indikator K.V.B3.L.2.2
Uppdaterad: 2023-11-19