Gå direkt till sidans innehåll

Andel pendlingsresor med bil

Indikator K. V.B3.L.1. 2

Procentuell andel av de kommunanställdas pendlingsresor som sker med bil

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Karlskoga  95 2022
1 Sollefteå  90 2014
2 Nordanstig  86 2014
3 Timrå  82 2022
4 Torsås  80 2023
5 Tjörn  80 2023
6 Trosa  80 2014
7 Tanum  80 2018
8 Oskarshamn  80 2016
9 Örnsköldsvik  80 2023
10 Skara  80 2024
11 Sandviken  79 2022
12 Lilla Edet  78 2014
13 Sigtuna  77 2022
14 Lidköping  76 2022
15 Gotland  73 2023
16 Svalöv  73 2022
17 Ånge  73 2014
18 Markaryd  73 2022
19 Piteå  71 2022
20 Värmdö  71 2023
21 Alvesta  70 2024
22 Lycksele  70 2014
23 Vaggeryd  70 2024
24 Klippan  70 2023
25 Hässleholm  70 2022
26 Håbo  68 2023
27 Skurup  67 2022
28 Karlskrona  65 2023
29 Härjedalen  65 2023
30 Enköping  64 2024
31 Nybro  64 2024
32 Älmhult  63 2024
33 Kävlinge  63 2018
34 Ockelbo  63 2022
35 Boden  62 2022
36 Ale  62 2022
37 Strängnäs  61 2023
38 Ystad  60 2014
39 Borlänge  60 2022
40 Simrishamn  60 2023
41 Kristianstad  60 2023
42 Trollhättan  59 2023
43 Eksjö  59 2023
44 Kumla  58 2018
45 Ängelholm  58 2022
46 Västervik  57 2022
47 Tranås  57 2023
48 Lomma  56 2023
49 Varberg  55 2024
50 Hudiksvall  54 2022
51 Gävle  54 2024
52 Karlstad  54 2023
53 Alingsås  54 2016
54 Västerås  51 2023
55 Botkyrka  51 2022
56 Vaxholm  51 2022
57 Nacka  50 2018
58 Härnösand  50 2023
59 Växjö  50 2023
60 Nynäshamn  49 2023
61 Järfälla  49 2023
62 Tyresö  49 2022
63 Kalmar  49 2022
64 Jönköping  48 2023
65 Mölndal  48 2024
66 Huddinge  46 2023
67 Upplands Väsby  45 2023
68 Eskilstuna  45 2023
69 Danderyd  44 2023
70 Borås  44 2022
71 Arvika  44 2023
72 Helsingborg  44 2014
73 Linköping  43 2023
74 Mellerud  40 2024
75 Örebro  40 2022
76 Lidingö  36 2024
77 Umeå  35 2014
78 Malmö  34 2024
79 Lerum  23 2022
80 Lund  23 2018
81 Katrineholm  20 2022
Datakälla: Enkätundersökning

Kommentar

Jämförelser mellan kommunerna bör göras med stor försiktighet, dels därför att de har olika förutsättningar med olika stor tillgång till kollektivtrafik, dels därför att deras resvaneundersökningar kan ha formulerats på olika sätt med olika avgränsningar.

Årtalet som anges motsvarar det år enkätsvaret gavs, ej det år resvaneundersökningen genomfördes.

Motsvarande uppgifter för alla kommuninvånare visas i indikator B3L_KH.

Liknande uppgifter för riket som helhet visas i indikator B3L.

Uppdaterad: 2024-11-28