Växthusgasutsläpp från alla transporter
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Örnsköldsvik | 2010 | 2,61 |
| 1 | Örnsköldsvik | 2011 | 2,49 |
| 2 | Örnsköldsvik | 2012 | 2,32 |
| 3 | Örnsköldsvik | 2013 | 2,27 |
| 4 | Örnsköldsvik | 2014 | 2,22 |
| 5 | Örnsköldsvik | 2015 | 2,27 |
| 6 | Örnsköldsvik | 2016 | 2,18 |
| 7 | Örnsköldsvik | 2017 | 1,93 |
| 8 | Örnsköldsvik | 2018 | 1,73 |
| 9 | Örnsköldsvik | 2019 | 1,72 |
| 10 | Örnsköldsvik | 2020 | 1,57 |
| 11 | Örnsköldsvik | 2021 | 1,57 |
| 12 | Örnsköldsvik | 2022 | 1,43 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporterna inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är på land, i luften och till sjöss, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter