Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från vägtrafiken

Växthusgasutsläpp per capita från transporter på Sveriges vägar (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Örnsköldsvik 2010 2,33
Örnsköldsvik 2011 2,28
Örnsköldsvik 2012 2,14
Örnsköldsvik 2013 2,08
Örnsköldsvik 2014 2,02
Örnsköldsvik 2015 2,10
Örnsköldsvik 2016 2,00
Örnsköldsvik 2017 1,76
Örnsköldsvik 2018 1,71
Örnsköldsvik 2019 1,54
Örnsköldsvik 2020 1,42
Örnsköldsvik 2021 1,43
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.3.1
Uppdaterad: 2023-12-15