Växthusgasutsläpp från vägtrafiken
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Tibro | 2010 | 1,69 |
1 | Tibro | 2011 | 1,66 |
2 | Tibro | 2012 | 1,55 |
3 | Tibro | 2013 | 1,50 |
4 | Tibro | 2014 | 1,45 |
5 | Tibro | 2015 | 1,45 |
6 | Tibro | 2016 | 1,38 |
7 | Tibro | 2017 | 1,35 |
8 | Tibro | 2018 | 1,28 |
9 | Tibro | 2019 | 1,25 |
10 | Tibro | 2020 | 1,14 |
11 | Tibro | 2021 | 1,14 |
12 | Tibro | 2022 | 1,02 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.
Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.