Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från vägtrafiken

Indikator K. H.K.3. 1

Växthusgasutsläpp per capita från transporter på Sveriges vägar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Bollnäs 2010 2,42
1 Bollnäs 2011 2,30
2 Bollnäs 2012 2,17
3 Bollnäs 2013 2,11
4 Bollnäs 2014 2,04
5 Bollnäs 2015 2,09
6 Bollnäs 2016 1,97
7 Bollnäs 2017 1,82
8 Bollnäs 2018 1,64
9 Bollnäs 2019 1,63
10 Bollnäs 2020 1,50
11 Bollnäs 2021 1,50
12 Bollnäs 2022 1,35
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från vägtrafiken har minskat betydligt snabbare än energianvändningen. De minskande utsläppen beror på att en snabbt ökande andel förnybara drivmedel används.

En mer utförlig analys av utvecklingen ges under diagrammet som visar index H0, graden av måluppfyllelse för transportsektorns klimatpåverkan.

OBS Siffran för år 2024 är preliminär och är hämtad från Trafikverkets PM Vägtrafikens utsläpp

Övriga kommentarer
På kommunal nivå gäller siffran växthusgasutsläppen per capita från transporter på vägarna i inom kommunens gränser. Siffran beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att de inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-03-07