Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator K. H.K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Örkelljunga 2010 2,781
1 Örkelljunga 2011 2,682
2 Örkelljunga 2012 2,480
3 Örkelljunga 2013 2,389
4 Örkelljunga 2014 2,288
5 Örkelljunga 2015 2,189
6 Örkelljunga 2016 1,982
7 Örkelljunga 2017 1,762
8 Örkelljunga 2018 1,971
9 Örkelljunga 2019 1,960
10 Örkelljunga 2020 1,861
11 Örkelljunga 2021 1,912
12 Örkelljunga 2022 1,673
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09