Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ödeshög | 2010 | 4,513 |
1 | Ödeshög | 2011 | 4,398 |
2 | Ödeshög | 2012 | 4,100 |
3 | Ödeshög | 2013 | 3,968 |
4 | Ödeshög | 2014 | 3,784 |
5 | Ödeshög | 2015 | 3,659 |
6 | Ödeshög | 2016 | 3,294 |
7 | Ödeshög | 2017 | 3,088 |
8 | Ödeshög | 2018 | 3,178 |
9 | Ödeshög | 2019 | 3,184 |
10 | Ödeshög | 2020 | 3,074 |
11 | Ödeshög | 2021 | 3,190 |
12 | Ödeshög | 2022 | 2,776 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.