Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Östersund | 2010 | 0,326 |
Östersund | 2011 | 0,316 |
Östersund | 2012 | 0,291 |
Östersund | 2013 | 0,278 |
Östersund | 2014 | 0,267 |
Östersund | 2015 | 0,257 |
Östersund | 2016 | 0,233 |
Östersund | 2017 | 0,240 |
Östersund | 2018 | 0,149 |
Östersund | 2019 | 0,148 |
Östersund | 2020 | 0,142 |
Östersund | 2021 | 0,147 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.