Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Örnsköldsvik | 2010 | 0,687 |
Örnsköldsvik | 2011 | 0,667 |
Örnsköldsvik | 2012 | 0,615 |
Örnsköldsvik | 2013 | 0,593 |
Örnsköldsvik | 2014 | 0,570 |
Örnsköldsvik | 2015 | 0,551 |
Örnsköldsvik | 2016 | 0,501 |
Örnsköldsvik | 2017 | 0,431 |
Örnsköldsvik | 2018 | 0,379 |
Örnsköldsvik | 2019 | 0,383 |
Örnsköldsvik | 2020 | 0,368 |
Örnsköldsvik | 2021 | 0,383 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.