Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Örebro | 2010 | 0,480 |
Örebro | 2011 | 0,459 |
Örebro | 2012 | 0,418 |
Örebro | 2013 | 0,398 |
Örebro | 2014 | 0,379 |
Örebro | 2015 | 0,364 |
Örebro | 2016 | 0,328 |
Örebro | 2017 | 0,305 |
Örebro | 2018 | 0,279 |
Örebro | 2019 | 0,277 |
Örebro | 2020 | 0,264 |
Örebro | 2021 | 0,274 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.