Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Årjäng | 2010 | 1,262 |
Årjäng | 2011 | 1,224 |
Årjäng | 2012 | 1,127 |
Årjäng | 2013 | 1,076 |
Årjäng | 2014 | 1,055 |
Årjäng | 2015 | 1,019 |
Årjäng | 2016 | 0,926 |
Årjäng | 2017 | 0,962 |
Årjäng | 2018 | 0,912 |
Årjäng | 2019 | 0,914 |
Årjäng | 2020 | 0,881 |
Årjäng | 2021 | 0,922 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.