Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Växjö | 2010 | 0,401 |
Växjö | 2011 | 0,384 |
Växjö | 2012 | 0,351 |
Växjö | 2013 | 0,334 |
Växjö | 2014 | 0,318 |
Växjö | 2015 | 0,305 |
Växjö | 2016 | 0,275 |
Växjö | 2017 | 0,257 |
Växjö | 2018 | 0,244 |
Växjö | 2019 | 0,241 |
Växjö | 2020 | 0,229 |
Växjö | 2021 | 0,236 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.