Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Vindeln | 2010 | 1,161 |
1 | Vindeln | 2011 | 1,138 |
2 | Vindeln | 2012 | 1,067 |
3 | Vindeln | 2013 | 1,030 |
4 | Vindeln | 2014 | 0,988 |
5 | Vindeln | 2015 | 0,957 |
6 | Vindeln | 2016 | 0,870 |
7 | Vindeln | 2017 | 0,871 |
8 | Vindeln | 2018 | 0,898 |
9 | Vindeln | 2019 | 0,904 |
10 | Vindeln | 2020 | 0,863 |
11 | Vindeln | 2021 | 0,880 |
12 | Vindeln | 2022 | 0,773 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.