Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Vetlanda | 2010 | 0,656 |
1 | Vetlanda | 2011 | 0,635 |
2 | Vetlanda | 2012 | 0,587 |
3 | Vetlanda | 2013 | 0,563 |
4 | Vetlanda | 2014 | 0,539 |
5 | Vetlanda | 2015 | 0,516 |
6 | Vetlanda | 2016 | 0,467 |
7 | Vetlanda | 2017 | 0,460 |
8 | Vetlanda | 2018 | 0,408 |
9 | Vetlanda | 2019 | 0,411 |
10 | Vetlanda | 2020 | 0,396 |
11 | Vetlanda | 2021 | 0,407 |
12 | Vetlanda | 2022 | 0,354 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.