Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Vaxholm | 2010 | 0,177 |
1 | Vaxholm | 2011 | 0,169 |
2 | Vaxholm | 2012 | 0,156 |
3 | Vaxholm | 2013 | 0,150 |
4 | Vaxholm | 2014 | 0,143 |
5 | Vaxholm | 2015 | 0,137 |
6 | Vaxholm | 2016 | 0,123 |
7 | Vaxholm | 2017 | 0,152 |
8 | Vaxholm | 2018 | 0,110 |
9 | Vaxholm | 2019 | 0,111 |
10 | Vaxholm | 2020 | 0,108 |
11 | Vaxholm | 2021 | 0,110 |
12 | Vaxholm | 2022 | 0,097 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.