Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Uppvidinge | 2010 | 1,181 |
1 | Uppvidinge | 2011 | 1,146 |
2 | Uppvidinge | 2012 | 1,052 |
3 | Uppvidinge | 2013 | 1,012 |
4 | Uppvidinge | 2014 | 0,984 |
5 | Uppvidinge | 2015 | 0,941 |
6 | Uppvidinge | 2016 | 0,846 |
7 | Uppvidinge | 2017 | 0,800 |
8 | Uppvidinge | 2018 | 0,832 |
9 | Uppvidinge | 2019 | 0,835 |
10 | Uppvidinge | 2020 | 0,814 |
11 | Uppvidinge | 2021 | 0,844 |
12 | Uppvidinge | 2022 | 0,738 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.