Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Uppsala | 2010 | 0,266 |
Uppsala | 2011 | 0,254 |
Uppsala | 2012 | 0,232 |
Uppsala | 2013 | 0,221 |
Uppsala | 2014 | 0,211 |
Uppsala | 2015 | 0,202 |
Uppsala | 2016 | 0,182 |
Uppsala | 2017 | 0,194 |
Uppsala | 2018 | 0,183 |
Uppsala | 2019 | 0,180 |
Uppsala | 2020 | 0,170 |
Uppsala | 2021 | 0,174 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.