Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Uppsala |
2010 |
0,266 |
1 |
Uppsala |
2011 |
0,254 |
2 |
Uppsala |
2012 |
0,232 |
3 |
Uppsala |
2013 |
0,221 |
4 |
Uppsala |
2014 |
0,211 |
5 |
Uppsala |
2015 |
0,201 |
6 |
Uppsala |
2016 |
0,180 |
7 |
Uppsala |
2017 |
0,192 |
8 |
Uppsala |
2018 |
0,182 |
9 |
Uppsala |
2019 |
0,179 |
10 |
Uppsala |
2020 |
0,170 |
11 |
Uppsala |
2021 |
0,173 |
12 |
Uppsala |
2022 |
0,148 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.