Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Upplands Väsby | 2010 | 0,305 |
Upplands Väsby | 2011 | 0,288 |
Upplands Väsby | 2012 | 0,263 |
Upplands Väsby | 2013 | 0,249 |
Upplands Väsby | 2014 | 0,238 |
Upplands Väsby | 2015 | 0,227 |
Upplands Väsby | 2016 | 0,202 |
Upplands Väsby | 2017 | 0,210 |
Upplands Väsby | 2018 | 0,201 |
Upplands Väsby | 2019 | 0,197 |
Upplands Väsby | 2020 | 0,187 |
Upplands Väsby | 2021 | 0,192 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.