Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator K. H.K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Upplands-Bro 2010 0,613
1 Upplands-Bro 2011 0,585
2 Upplands-Bro 2012 0,532
3 Upplands-Bro 2013 0,505
4 Upplands-Bro 2014 0,477
5 Upplands-Bro 2015 0,452
6 Upplands-Bro 2016 0,399
7 Upplands-Bro 2017 0,437
8 Upplands-Bro 2018 0,477
9 Upplands-Bro 2019 0,470
10 Upplands-Bro 2020 0,441
11 Upplands-Bro 2021 0,442
12 Upplands-Bro 2022 0,376
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09