Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Umeå | 2010 | 0,367 |
1 | Umeå | 2011 | 0,352 |
2 | Umeå | 2012 | 0,323 |
3 | Umeå | 2013 | 0,308 |
4 | Umeå | 2014 | 0,295 |
5 | Umeå | 2015 | 0,282 |
6 | Umeå | 2016 | 0,254 |
7 | Umeå | 2017 | 0,221 |
8 | Umeå | 2018 | 0,195 |
9 | Umeå | 2019 | 0,193 |
10 | Umeå | 2020 | 0,185 |
11 | Umeå | 2021 | 0,190 |
12 | Umeå | 2022 | 0,164 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.