Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator K. H.K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Ulricehamn 2010 1,036
1 Ulricehamn 2011 0,995
2 Ulricehamn 2012 0,919
3 Ulricehamn 2013 0,878
4 Ulricehamn 2014 0,847
5 Ulricehamn 2015 0,809
6 Ulricehamn 2016 0,730
7 Ulricehamn 2017 0,735
8 Ulricehamn 2018 0,709
9 Ulricehamn 2019 0,706
10 Ulricehamn 2020 0,681
11 Ulricehamn 2021 0,697
12 Ulricehamn 2022 0,602
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09