Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ulricehamn | 2010 | 1,036 |
1 | Ulricehamn | 2011 | 0,995 |
2 | Ulricehamn | 2012 | 0,919 |
3 | Ulricehamn | 2013 | 0,878 |
4 | Ulricehamn | 2014 | 0,847 |
5 | Ulricehamn | 2015 | 0,809 |
6 | Ulricehamn | 2016 | 0,730 |
7 | Ulricehamn | 2017 | 0,735 |
8 | Ulricehamn | 2018 | 0,709 |
9 | Ulricehamn | 2019 | 0,706 |
10 | Ulricehamn | 2020 | 0,681 |
11 | Ulricehamn | 2021 | 0,697 |
12 | Ulricehamn | 2022 | 0,602 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.