Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Täby | 2010 | 0,206 |
Täby | 2011 | 0,197 |
Täby | 2012 | 0,180 |
Täby | 2013 | 0,171 |
Täby | 2014 | 0,162 |
Täby | 2015 | 0,155 |
Täby | 2016 | 0,140 |
Täby | 2017 | 0,140 |
Täby | 2018 | 0,127 |
Täby | 2019 | 0,127 |
Täby | 2020 | 0,120 |
Täby | 2021 | 0,123 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.