Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Trollhättan | 2010 | 0,321 |
Trollhättan | 2011 | 0,309 |
Trollhättan | 2012 | 0,284 |
Trollhättan | 2013 | 0,270 |
Trollhättan | 2014 | 0,259 |
Trollhättan | 2015 | 0,251 |
Trollhättan | 2016 | 0,228 |
Trollhättan | 2017 | 0,184 |
Trollhättan | 2018 | 0,179 |
Trollhättan | 2019 | 0,179 |
Trollhättan | 2020 | 0,171 |
Trollhättan | 2021 | 0,178 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.