Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Tomelilla |
2010 |
0,667 |
1 |
Tomelilla |
2011 |
0,644 |
2 |
Tomelilla |
2012 |
0,596 |
3 |
Tomelilla |
2013 |
0,575 |
4 |
Tomelilla |
2014 |
0,551 |
5 |
Tomelilla |
2015 |
0,527 |
6 |
Tomelilla |
2016 |
0,476 |
7 |
Tomelilla |
2017 |
0,487 |
8 |
Tomelilla |
2018 |
0,463 |
9 |
Tomelilla |
2019 |
0,463 |
10 |
Tomelilla |
2020 |
0,446 |
11 |
Tomelilla |
2021 |
0,458 |
12 |
Tomelilla |
2022 |
0,397 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.