Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Tierp |
2010 |
1,135 |
1 |
Tierp |
2011 |
1,101 |
2 |
Tierp |
2012 |
1,013 |
3 |
Tierp |
2013 |
0,977 |
4 |
Tierp |
2014 |
0,938 |
5 |
Tierp |
2015 |
0,893 |
6 |
Tierp |
2016 |
0,812 |
7 |
Tierp |
2017 |
0,763 |
8 |
Tierp |
2018 |
0,773 |
9 |
Tierp |
2019 |
0,777 |
10 |
Tierp |
2020 |
0,743 |
11 |
Tierp |
2021 |
0,761 |
12 |
Tierp |
2022 |
0,666 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.