Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Tanum | 2010 | 2,153 |
1 | Tanum | 2011 | 2,091 |
2 | Tanum | 2012 | 1,940 |
3 | Tanum | 2013 | 1,864 |
4 | Tanum | 2014 | 1,794 |
5 | Tanum | 2015 | 1,718 |
6 | Tanum | 2016 | 1,557 |
7 | Tanum | 2017 | 1,440 |
8 | Tanum | 2018 | 1,495 |
9 | Tanum | 2019 | 1,505 |
10 | Tanum | 2020 | 1,446 |
11 | Tanum | 2021 | 1,486 |
12 | Tanum | 2022 | 1,290 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.