Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Söderköping |
2010 |
0,496 |
1 |
Söderköping |
2011 |
0,479 |
2 |
Söderköping |
2012 |
0,439 |
3 |
Söderköping |
2013 |
0,421 |
4 |
Söderköping |
2014 |
0,405 |
5 |
Söderköping |
2015 |
0,392 |
6 |
Söderköping |
2016 |
0,356 |
7 |
Söderköping |
2017 |
0,303 |
8 |
Söderköping |
2018 |
0,253 |
9 |
Söderköping |
2019 |
0,254 |
10 |
Söderköping |
2020 |
0,245 |
11 |
Söderköping |
2021 |
0,252 |
12 |
Söderköping |
2022 |
0,217 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.