Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Söderhamn |
2010 |
1,092 |
1 |
Söderhamn |
2011 |
1,069 |
2 |
Söderhamn |
2012 |
0,992 |
3 |
Söderhamn |
2013 |
0,948 |
4 |
Söderhamn |
2014 |
0,915 |
5 |
Söderhamn |
2015 |
0,873 |
6 |
Söderhamn |
2016 |
0,794 |
7 |
Söderhamn |
2017 |
0,694 |
8 |
Söderhamn |
2018 |
0,696 |
9 |
Söderhamn |
2019 |
0,701 |
10 |
Söderhamn |
2020 |
0,681 |
11 |
Söderhamn |
2021 |
0,704 |
12 |
Söderhamn |
2022 |
0,618 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.