Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Säter |
2010 |
0,738 |
1 |
Säter |
2011 |
0,712 |
2 |
Säter |
2012 |
0,659 |
3 |
Säter |
2013 |
0,633 |
4 |
Säter |
2014 |
0,611 |
5 |
Säter |
2015 |
0,584 |
6 |
Säter |
2016 |
0,532 |
7 |
Säter |
2017 |
0,517 |
8 |
Säter |
2018 |
0,528 |
9 |
Säter |
2019 |
0,532 |
10 |
Säter |
2020 |
0,510 |
11 |
Säter |
2021 |
0,523 |
12 |
Säter |
2022 |
0,454 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.