Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Svenljunga | 2010 | 0,734 |
1 | Svenljunga | 2011 | 0,710 |
2 | Svenljunga | 2012 | 0,659 |
3 | Svenljunga | 2013 | 0,631 |
4 | Svenljunga | 2014 | 0,605 |
5 | Svenljunga | 2015 | 0,577 |
6 | Svenljunga | 2016 | 0,521 |
7 | Svenljunga | 2017 | 0,484 |
8 | Svenljunga | 2018 | 0,465 |
9 | Svenljunga | 2019 | 0,463 |
10 | Svenljunga | 2020 | 0,448 |
11 | Svenljunga | 2021 | 0,458 |
12 | Svenljunga | 2022 | 0,401 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.