Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Surahammar |
2010 |
0,497 |
1 |
Surahammar |
2011 |
0,484 |
2 |
Surahammar |
2012 |
0,447 |
3 |
Surahammar |
2013 |
0,433 |
4 |
Surahammar |
2014 |
0,414 |
5 |
Surahammar |
2015 |
0,398 |
6 |
Surahammar |
2016 |
0,362 |
7 |
Surahammar |
2017 |
0,315 |
8 |
Surahammar |
2018 |
0,344 |
9 |
Surahammar |
2019 |
0,345 |
10 |
Surahammar |
2020 |
0,333 |
11 |
Surahammar |
2021 |
0,344 |
12 |
Surahammar |
2022 |
0,302 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.