Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Stockholm | 2010 | 0,148 |
Stockholm | 2011 | 0,140 |
Stockholm | 2012 | 0,127 |
Stockholm | 2013 | 0,120 |
Stockholm | 2014 | 0,114 |
Stockholm | 2015 | 0,110 |
Stockholm | 2016 | 0,099 |
Stockholm | 2017 | 0,087 |
Stockholm | 2018 | 0,055 |
Stockholm | 2019 | 0,055 |
Stockholm | 2020 | 0,053 |
Stockholm | 2021 | 0,055 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.