Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Stockholm |
2010 |
0,148 |
1 |
Stockholm |
2011 |
0,140 |
2 |
Stockholm |
2012 |
0,127 |
3 |
Stockholm |
2013 |
0,120 |
4 |
Stockholm |
2014 |
0,114 |
5 |
Stockholm |
2015 |
0,109 |
6 |
Stockholm |
2016 |
0,099 |
7 |
Stockholm |
2017 |
0,087 |
8 |
Stockholm |
2018 |
0,055 |
9 |
Stockholm |
2019 |
0,055 |
10 |
Stockholm |
2020 |
0,053 |
11 |
Stockholm |
2021 |
0,054 |
12 |
Stockholm |
2022 |
0,047 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.