Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Stenungsund |
2010 |
1,030 |
1 |
Stenungsund |
2011 |
0,983 |
2 |
Stenungsund |
2012 |
0,899 |
3 |
Stenungsund |
2013 |
0,864 |
4 |
Stenungsund |
2014 |
0,823 |
5 |
Stenungsund |
2015 |
0,788 |
6 |
Stenungsund |
2016 |
0,714 |
7 |
Stenungsund |
2017 |
0,608 |
8 |
Stenungsund |
2018 |
0,635 |
9 |
Stenungsund |
2019 |
0,632 |
10 |
Stenungsund |
2020 |
0,604 |
11 |
Stenungsund |
2021 |
0,612 |
12 |
Stenungsund |
2022 |
0,527 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.