Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Sollefteå | 2010 | 0,873 |
1 | Sollefteå | 2011 | 0,857 |
2 | Sollefteå | 2012 | 0,801 |
3 | Sollefteå | 2013 | 0,776 |
4 | Sollefteå | 2014 | 0,743 |
5 | Sollefteå | 2015 | 0,718 |
6 | Sollefteå | 2016 | 0,656 |
7 | Sollefteå | 2017 | 0,637 |
8 | Sollefteå | 2018 | 0,590 |
9 | Sollefteå | 2019 | 0,604 |
10 | Sollefteå | 2020 | 0,592 |
11 | Sollefteå | 2021 | 0,612 |
12 | Sollefteå | 2022 | 0,538 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.