Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Skellefteå | 2010 | 0,578 |
Skellefteå | 2011 | 0,560 |
Skellefteå | 2012 | 0,516 |
Skellefteå | 2013 | 0,495 |
Skellefteå | 2014 | 0,478 |
Skellefteå | 2015 | 0,465 |
Skellefteå | 2016 | 0,425 |
Skellefteå | 2017 | 0,409 |
Skellefteå | 2018 | 0,376 |
Skellefteå | 2019 | 0,378 |
Skellefteå | 2020 | 0,361 |
Skellefteå | 2021 | 0,373 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.