Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Sjöbo |
2010 |
0,550 |
1 |
Sjöbo |
2011 |
0,531 |
2 |
Sjöbo |
2012 |
0,487 |
3 |
Sjöbo |
2013 |
0,466 |
4 |
Sjöbo |
2014 |
0,450 |
5 |
Sjöbo |
2015 |
0,432 |
6 |
Sjöbo |
2016 |
0,392 |
7 |
Sjöbo |
2017 |
0,377 |
8 |
Sjöbo |
2018 |
0,375 |
9 |
Sjöbo |
2019 |
0,376 |
10 |
Sjöbo |
2020 |
0,359 |
11 |
Sjöbo |
2021 |
0,369 |
12 |
Sjöbo |
2022 |
0,321 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.