Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Simrishamn |
2010 |
0,302 |
1 |
Simrishamn |
2011 |
0,294 |
2 |
Simrishamn |
2012 |
0,274 |
3 |
Simrishamn |
2013 |
0,265 |
4 |
Simrishamn |
2014 |
0,256 |
5 |
Simrishamn |
2015 |
0,246 |
6 |
Simrishamn |
2016 |
0,220 |
7 |
Simrishamn |
2017 |
0,263 |
8 |
Simrishamn |
2018 |
0,231 |
9 |
Simrishamn |
2019 |
0,233 |
10 |
Simrishamn |
2020 |
0,225 |
11 |
Simrishamn |
2021 |
0,232 |
12 |
Simrishamn |
2022 |
0,204 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.